کد خبر : 95035       تاریخ : 1396/09/14 10:22:49
فاسدان قوی‌ترند؟

فاسدان قوی‌ترند؟

بسیاری معتقدند دانشگاه از اوج فاصله گرفته است، انگاره خطرناکی که می‌تواند چون موریانه، امید جامعه را ببلعد و زمینه بازگشت پوپولیسم را فراهم کند. از سوی دیگر برخی براین باورند که‌ این نظر درست نیست بلکه دانشگاه مسیر احیا را در پیش گرفته است.

پیغام: این که دانشگاه‌ها در کجای مسیر قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین سوال‌های فعالان دانشجویی محسوب می‌شود.

به گزارش«پیغام»، انجمن اسلامی پیشرو دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت روز دانشجو در روز13 آذر96 در مراسمی با عنوان «دانشگاه؛ احیا یا احتضار» با حضور عبدا... رمضان‌زاده و محمود صادقی به بحث و بررسی درباره ‌این موضوع پرداخته است. صدها دانشجو از این مراسم استقبال کردند. نکته‌‌ جالب توجه‌ این مراسم دوری از جوزدگی مرسوم در مراسم مشابه و برقراری جو علمی بر مراسم بود. به‌رغم اطلاع رسانی قبلی امکان حضور بهزاد نبوی فراهم نشدکه هر دو سخنران به ‌این نکته ‌اشاره کردند و مراتب عذرخواهی او را به حضار رساندند. بالاخره پس از ساعتی تاخیر، مراسم آغاز شد.

 

به عشق بهزاد نبوی آمدم

محمود صادقی در ابتدای سخنان خود گفت: من به عشق بهزاد نبوی وارد صحنه شدم و امیدوارم که روزی فرا برسد که فضا برای یاران انقلاب بازتر شود. مدیرکل سابق وزارت علوم ادامه داد: در دوره پیشین عنوان و جایگاه انجمن اسلامی را غصب کرده بودند، البته در دولت یازدهم فعالان دانشجویی اصلاح‌طلب لفظ پیشرو را به نام خود افزودند و به جایگاه خود برگشتند. نماینده تهران در مجلس افزود: دانشگاه از بدو تاسیس با همه فراز و فرود‌هایی در کشور داشته نقش پیشروانه خود را در آموزش آموزه‌های مدرن تا حد مناسبی ایفا کرده و در همه تحولات سیاسی به‌خصوص انقلاب نقش پررنگی داشتند و پس از انقلاب نیز با همه تحولات دانشگاه‌ این نقش را داشته است. امام فرمودند که دانشگاه مبدا تحولات است و برای این اتفاق باید زمینه‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی آن محقق شود. عضو هیات علوم دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: باید از منظر حقوقی به دانشگاه‌ها و موضوعات مربوطه بپردازیم. آموزش طبق اصل 30 قانون اساسی یک حق بشری برای همه آحاد ملت است و هیچ کس را به بهانه پیروی از فلان مذهب نباید، از حق آموزش محروم کرد، چراکه به موجب اصل چهاردهم همه‌ ایرانیان مگر توطئه‌گران، باید از حقوق خود برخوردار شوند. عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بیان کرد: از آغاز ورود به مجلس برای استیفای حقوق استخدامی اعضای هیات علمی و امنیت دانشجویان کوشیدم و نسبت به دانشگاهیان احساس دین دارم. مقام سابق وزارت علوم ادامه داد: مقرراتی که از سال 64 وضع شده باتوجه به شرایط آن زمان نگارش شده و این موضوع باید احساس شود به خصوص آنجا که اجازه تعلیق پیش از رسیدگی قضائی را می‌دهد. این تعلیق زمینه را برای نقض حقوق اساسی بسیاری از افراد در دانشگاه تربیت مدرس فراهم کرده بود.

به قانون اساسی برگردیم

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مدرس اذعان کرد: با اصرار امام در کمتر از یک‌سال قانون اساسی را به تصویب رساندیم. این موضوع بدان معناست که باید تمام روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس روابط حقوقی شکل بگیرد. صادقی ادامه داد: برخی تحولات ما را دچار یاس می‌کند، اما اگر به روند قانون اساسی بنگریم و بدانیم که عبور از شرایط سخت یکشبه رخ نمی‌دهد، درمی‌یابیم که باید به دنبال روند اصلاح‌طلبی باشیم. حال شما می‌پرسید که راهکار چیست؟ از دیدگاه من استفاده حداکثری از ظرفیت قانون اساسی تنها راهکار موجود است.

وزیری با اختیار 30 درصدی

عضو فراکسیون امید افزود: دانشگاه جایگاه احتضار نیست، به شرطی که ما دانشجو باشیم و دچار یاس نشویم. من معتقدم به‌رغم همه تنگناها و انتظارات اینگونه نبوده که پیشرفت نداشته باشیم. همین که نشریات و تشکل‌ها شکل گرفتند دانشجوها و اساتید به دانشگاه برگشتند یعنی هنوز باید امیدوار بمانیم. وی ادامه داد: این فضاسازی و نومیدکردن‌ها بیشتر از جانب رقبایی است که می‌خواهند ما را مایوس کنند. رئیس فراکسیون شفاف سازی ادامه داد: اکنون 160نفر از دانشجویان ستاره‌دار شدند که اکثریت آنها را با اخذ تعهدنامه آزاد شده‌اند. البته باید تصریح کنیم متاسفانه دولت تصمیم‌گیر واحد نیست. نماینده مجلس ادامه داد: اکنون روسای دانشگاه‌ها با ناملایمات و دشواری‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

بورسیه با معدل 13

صادقی تصریح کرد: هنگامی که توزیع مناسب و عادلانه‌‌‌ای رخ ندهد، ما با 3700 بورسیه مواجه می‌شویم. یکی از اساتید تعریف می‌کرد کسی را با معدل 13 بورسیه کردند، او دچار توهم علمی شده بود، در فشار مقطع دکتری کم‌آورد و خودکشی کرد. محمود صادقی در خاتمه سخنان خود گفت: خواهش می‌کنم دوستان به ‌این واقعیت‌ها توجه داشته باشند. این بخش از سخنان این نماینده مجلس با استقبال شدید حضار مواجه شد. پس از اتمام سخنان محمود صادقی، انجمن کلیپ مراسم را پخش کرد که در این کلیپ به سیر تحولی دانشگاه‌ اشاره شده بود.

ماندگاری در تاریخ

عبدا... رمضان‌زاده در ابتدای سخنان خود گفت: اینکه اجازه چنین مراسمی را دادند همان تغییرات ملموس است و امیدوارم در آینده نزدیک این 160 نفر هم بتوانند تحصیل کنند. سخنگوی دولت اصلاحات ادامه داد: شهادت می‌دهم که در عمرم فردی به شرافت بهزاد نبوی ندیدم و مراتب عذرخواهی او را به شما می‌رسانم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اتفاق 16آذر در کمتر از 4 ماه پس از 28 مرداد رخ داد، این سه دانشجو در روزهای سختی که استعمار بر ایران حاکم شده بود، توانستند راه را باز کنند و برای همیشه تاریخ ماندگار شوند و این موضوع همان نکته‌‌‌ای است که باید به آن اشاره کرد. نکته‌‌ دیگری که باید به آن توجه شود این است که تحرک دانشجویان در 16 آذر 32 به پیروی از نهضت مقاومت ملی انجام شد. از این رو درمی‌یابیم اگر دانشجویان با جریانات ملی کشور همراهی کنند به تاثیرگذارترین نیروهای سپهر سیاسی تبدیل خواهند شد. امروز هم باید ببینیم که پیشتازی چه معنایی دارد. پیشتازی در سال 32 مبارزه با استبداد و استعمار بود امروز پیشتازی مبارزه با فساد و ناکارآمدی است. عضو دولت اصلاحات افزود: اکنون کشورهای خارجی اثری روی ایران ندارند و باید به داخل بپردازیم. مبارزه با فساد و ناکارآمدی در چارچوب قانونگرایی، عدالت طلبی و آزادی معنا پیدا می‌کند.

فاسدان نمی‌گذارند

رمضان‌زاده بیان کرد: هنگامی می‌توانیم با فساد و ناکارآمدی مبارزه کنیم، که بتوانیم از آن آزادانه حرف بزنیم و کسانی با ما مقابله خواهند کرد که فاسدند. سخنگوی دولت اصلاحات ادامه داد: این پیشتازی تنها در سایه حرکت جمعی و در سایه اعتماد اجتماعی ممکن خواهد بود. سایه اعتماد جمعی جایی است که جامعه در رنج خواهد بود. نگرش سنجی ایرانی‌ها در 92 انجام شد که نشان داده بی‌اعتمادی به اوج خود رسیده است. 75درصد دانشجوها به هم بی‌اطمینانند. فساد و ناکارآمدی و مقابله با آزادی ناشی از بی‌اعتمادی است. او بیان داشت: اندیشمندان علوم انسانی در دو دهه اخیر بر سرمایه اجتماعی تاکید کردند و راه را در روی آوردن به تشکیل شبکه‌های حلقه‌ای اعتمادساز ملی دانستند که تغییر حاصل شود. برای این موضوع باید اشخاص اعتماد‌ساز همچون رئیس دولت اصلاحات مورد حمایت قرار بگیرند.

احیای دانشگاه

سخنگوی دولت اصلاحات اذعان کرد: برخی می‌گویند شما کار نکردید. این عبارت درست نیست. ما کار کردیم اما کار کارستان نکردیم که یک‌شبه ممکن نیست. بنابراین راه احیای جامعه، دانشگاه، سپهر سیاسی احیای حلقه‌های اعتمادساز ملی است. باید کمک بکنیم با ما شدن کاری انجام دهیم، با من‌ها کاری انجام نمی‌شود. امیدواریم که همه محدودیت‌ها علیه منابع اعتمادساز ملی در سال آینده برداشته شود تا ما بتوانیم با گفت‌وگوی ملی مشکلات کشور را حل کنیم. عبدا... رمضان‌زاده در خاتمه سخنان خود گفت: سیاست خارجی و داخلی دچار مشکل و اقتصاد دچار بحران شده است، اما همه‌اینها قابل حل هستند.

زخم‌های قدیمی

پس از اتمام سخنرانی این دو، جمعی از دانشجویان به پرسش و پاسخ از مهمانان پرداختند. محمود صادقی نیز وعده پیگیری مشکلات دانشجویان دانشگاه بهشتی و شورای صنقی را مطرح کرد. در قسمتی از برنامه، بیانیه انجمن خوانده شد. در بخشی از بیانیه انحمن اسلامی پیشرو آمده است: بی‌توجهی و بی‌تدبیری غیر قابل تحمل دولت به حوزه آموزش عالی تنها به مطالبات سیاسی دانشجویان که زخم‌های قدیمی جریان دانشجویی است، محدود نمی‌شود، مطالبات صنفی مانند وضع حاکم بر خوابگاه‌ها، مقررات رفت و آمد در دانشگاه، شرایط رفاهی دانشجویی، عدم وجود فضای مناسب برای مطالعه و آموزش، مطالبات اقتصادی مانند نحوه احتساب سنوات، افزایش غیر منصفانه شهریه‌ها، مطالبات آموزشی مانند فساد در جذب اعضای هیات علمی، بورسیه‌های غیر قانونی، وجود برخی از فسادهای اخلاقی در روابط دانشگاهی، غیر متناسب بودن نظام آموزشی با نیازهای بازار کار، عدم استفاده از پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان در سازمان‌ها و ادارات مربوطه، همگی نشان از ویرانه‌ای دارد که در سال‌های تلخ 84 تا 92 ایجاد شد و بنا بود بعد از 92 رو به آبادانی برود، اما جز اندکی بهبود، چیزی حاصل نشد.

منبع: آرمان


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=95035

نظـــرات شمـــا