کد خبر : 14564       تاریخ : 1393/03/06 14
جذب سرمایه گذاران ترک، شاید وقتی دیگر

جذب سرمایه گذاران ترک، شاید وقتی دیگر

پیغام: بازرگان فعال بوشهری می گوید، در صورتی که ایران و ترکیه به طور سیستماتیک و همیشگی رابطه داشته باشند با توجه به این که دو کشور دارای روابط تجاری باستانی بوده و نیازهای تجاری یکدیگر را با روابط خوب تامین کرده اند، می توان به آینده امیدوار بود.

 به گزارش «پیغام»، دیماه سال 1392 هیئتی مرکب از20 نفر از فعالان بخش خصوصی بوشهر که البته تنی چند از آنان را اعضای شورای چهارم شهر تشکیل می دادند، به منظور بهبود مراودات تجاری عازم شهر «ازمیر» ترکیه شدند که حاصل آن به گفته شریف پور بوشهری،رئیس اتاق بازرگانی بوشهر دیدار با سفیر ایران در ترکیه، معاون استاندار و رئیس اتاق بازرگانی ازمیرو انعقاد تفاهم نامه های همکاری میان اتاق های بازرگانی طرفین بوده است.

متقابلا 3 ماه بعد یعنی دراوایل اردیبهشت1393 هیئت 60نفره ازمیری به روایت رئیس اتاق بازرگانی بوشهر، «به قصد شناسایی،بررسی و ارزیابی موقعیت های سرمایه گذاری» به استان بوشهر سفر کرد و پس از بازدید از تاسیسات زیر بنایی پارس جنوبی شامل مجتمع بندری پارس، فرودگاه بین المللی خلیج فارس، یکی از مجتمع های پتروشیمی و گازی و شنیدن توضیحات مدیر امور جذب سرمایه های خارجی آن منطقه، عسلویه را به مقصد بوشهر ترک کرد تا در مرکز استان از بخش های نخیلات، پرورش آبزیان، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، اداره کل بنادر و دریانوردی بازدید نماید و با همتایان بوشهری خویش و همچنین استاندار، اعضای شورای شهرو تنی چند از شهرداران استان گفتگو داشته باشند.

 

 

ماحصل سفرهم این بود که اکرم دمیرتاش، رئیس اتاق بازرگانی و هیئت تجاری ازمیری درپایان دیدار خود از استان، ایران را تنها به دلیل داشتن بودجه سالیانه 500میلیارد دلاری و جمعیت77میلیون نفریش به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه توصیف نمایدو شرط بگذارد که اگرتفاهم نامه توسعه مناسبات تجاری دو کشور که توسط رئیس جمهور روحانی و نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان به امضا رسیده است، به مرحله اجرا برسد و دیوارهای گمرکی بین دو کشورهم برداشته شود،آن وقت میزان مبادلات دو کشوراز15 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلارافزایش خواهد یافت!

بررسی اجمالی ترکیب وتعداد هیئت تجاری بوشهرو توضیحات مختصری که شریف پوربوشهری از نتایج آن سفرداده و مقایسه آن با سطح هیئت ازمیری و بازدیدهای گسترده ای که از تاسیسات زیربنایی منطقه پارس جنوبی و سایرامکانات وتاسیسات مهم استان داشته و دیدارهایی که با عالی ترین مقامات استان به عمل آورده و درهرمورد اطلاعات لازمه را دریافت نموده و دست آخر به «شرطها وشروطها» منجرگردیده است، انگیزه ای شد تا دراین زمینه گزارش جامعی تهیه کنیم و با طرح 4سئوال به سراغ رئیس و سه نفراز بازرگانان مطرح اتاق بوشهر برویم.

در همین زمینه طی تماس تلفنی با شریف پور بوشهری، رئیس اتاق بازرگانی بوشهر قرار ملاقاتی در دفتر ایشان گذاشتیم،روز موعود خبرنگار ما سر قرارحاضر شد اما رئیس اخلاق شعار اتاق ،بد اخلاقی کرد و نیامد! مجددا تماس گرفته و قرارگذاشتیم که سئوالاتمان را برایش فکس کنیم تا او در اسرع وقت جواب بدهد ولی نشان به همان نشانی که با گذشت یک هفته پاسخی دریافت نکردیم !  در همین خصوص دو تن از بازرگانان فعال استان ، آقایان نذیر پورجم، محمدجعفرفرح زاده و سیدحسین معروف رئیس سابق اتاق بازرگانی استان بوشهر،  اما به سئوالات ما جواب دادند که در ادامه خواهد آمد،

 لیکن قبل از آن لازم است ،درمورد موضوع تجارت بین ایران وترکیه و ارتباط آن با بوشهر قدری بیشترتوضیح دهیم.

نخست وزیرترکیه در سفر رسمی که در ژانویه 2014 میلادی ازایران داشت، موفق شد چند تفاهم نامه و قرارداد را بین طرفین به امضا برساند که یکی از آنها تفاهم نامه تجاری ترجیحی است که شامل تخفیف یا حذف کامل تعرفه های گمرکی برای برخی از کالاهای دو کشور می شود و به دنبال آن،جودت ایلماز وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه درسفری که در اواخر فروردین 93 به تهران داشت، گفت: برای رسیدن به تجارت سی میلیارد دلاری بین دو کشور دیگر امضای توافق نامه های ترجیحی کافی نیست بلکه در حوزه تجارت،واقعا باید مرزهای بین دو کشورحذف گردد و اکرم دمیرتاش رئیس اتاق بازرگانی ازمیر درخصوص اهداف میان مدت طرف ترک ،پا را از این هم فراتر نهاد و اعلام نمود که به موجب پروتکلی که میان ایران و ترکیه به امضا رسیده است، قرارشده در اواخرسال2014 میلادی نمایشگاه تخصصی ترکیه در تهران گشایش یابد.

دراوایل سال 2015 نیز ایران نمایشگاه تخصصی محصولات خود را در ترکیه به تماشا بگذارد و چنانچه این تفاهم نامه ها به مرحله ی اجرا درآیند، میزان سرمایه گذاری سالیانه دو کشور به مرز سی میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. با این ترتیب مشخص است که دولتمردان ترک برای افزایش حجم تجاری شروطی گذاشته اند که منافع کشور خودشان را تامین خواهد کرد و سهم تجار ایران در زمینه صادرات غیرنقتی محل چندانی از اعراب نخواهد داشت و لاجرم  به همین استناد باید دریافت که از این نمد گلاهی نصیب بوشهر نخواهد شد زیرا دولت و بخش خصوصی ترک اگر هم نگاهی به بوشهر داشته باشند، در زمینه ی گاز و پتروشیمی است، اکنون پاسخ های بازرگانان مصاحبه شونده را مرور می کنیم تا با نظریات آنان در این خصوص آشنا شویم.

 

ازمیر می تواند  بازارخوبی برای محصولات دریایی بوشهر باشد

ندیرپورجم، تاجر بوشهری درپاسخ به سئوال خبرنگار ما درخصوص توسعه تجارت بین تجار بوشهر و ازمیر و این که آیا این تجارت را در ارتقای سطح تجاری طرفین سودمند می دانید؟ می گوید: با توجه به این که بافت فرهنگی دو شهر بوشهر و ازمیر مشابهت هایی دارد، لذا بازرگانان هردو طرف می توانند معاملات و داد وستد های خوبی با یکدیگر داشته باشند و شرکت تحت مسئولیت او تنها شرکتی در استان است که دارای نمایندگی ثبت شده از تولیدکنندگان و شرکت های ازمیری در زمینه مواد غذایی شامل روغن زیتون و چاشنی های خوراکی بوده و سالیانه رقمی در حدود پنج میلیون دلار تبادلات تجاری دارد.

 

 

وی درخصوص وجود زیر ساخت های ضروری در بوشهر و ازمیرمعتقد است که بندر ازمیر از نظر زیر ساخت ها، بندری قوی می باشد و بخش های دولتی و خصوصی ترکیه در آن بندر زمینه را برای صادرات به خوبی فراهم کرده اند و اگر بوشهر می خواهد مناسبات تجاری خوبی داشته باشد، باید این زیر ساخت ها را فراهم سازد، او البته نمی گوید که منظورش از زیر ساخت ها دقیقا چه می باشد و نقش اتاق بازرگانی و بازرگانان استان دراین زمینه چیست ؟

وی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص این که همکاری و تعاملات تجاری دو کشور در چه زمینه هایی می تواند صورت گیرد؟ می گوید: با توجه به توانمندی بوشهر درتولید محصولات دریایی، ازمیر می تواند بازار خوبی برای محصولات دریایی بوشهر به ویژه میگو، ماهی مرکب و اسکوئید باشد، همچنین تجار ازمیری در زمینه صنعت وگردشکری بسیارتوانمند هستند که در صورت فراهم آوردن زمینه آنها قاعدتا تمایل به سرمایه گذاری در بوشهر در این زمینه را خواهند داشت.

 

با ایجاد روابط بین دو کشور می توان به آینده امیدوار بود

محمد جعفر فرح زاده دیگر بازرگان فعال بوشهری، دیدگاهش را در رابطه با توسعه تجارت میان تجار بوشهر و ازمیر این گونه تشریح می کند: در صورتی که طرفین به طور سیستماتیک و همیشگی رابطه داشته باشند با توجه به این که دو کشور دارای روابط تجاری باستانی بوده و نیازهای تجاری یکدیگر را با روابط خوب تامین کرده اند، می توان به آینده امیدوار بود مخصوصا این که ترکیه دارای صنایع نوین و محصولات صنعتی با کیفیت بالایی می باشد که به مواد اولیه مثل محصولات پتروشیمی که در عسلویه تولید می شود، نیاز دارد و این موضوع کافی است که حجم تجاری دو کشور را به سطح مطلوب برساند و این غیر از محصولات کشاورزی شامل خرما و میگو است که می شود از بوشهر به ازمیر صادر نمود.

 

روابط تجاری بین دوکشور در سال گذشته شش میلیارد دلار به سود ایران بوده است

سید حسین معروف، رئیس سابق اتاق بازرگانی بوشهر که اکنون نمایندگی بازرگانان بوشهر را در اتاق ایران برعهده دارد، در تدارک سفر هیئت تجاری ازمیری به بوشهر نقشی فعال داشته و در مذاکرات رویاروی با آنان از رئیس هیئت ترک خواسته است که از مرحله «محک» عبور کند تا سطح تجاری دو استان بوشهر و ازمیر هرچه سریع تر به نتیجه ی دلخواه برسد.

وی معتقد است که بخش بزرگی از مراودات تجاری حاصل دیدارهای رویاروی و اعتماد ساز است که مراوده با بازرگانان و صنعتگران ازمیر هم از این قاعده مستثنی نیست.

 نماینده اتاق بوشهر در اتاق بازرگانی ایران در پاسخ  به پرسشی درباره ی تراز تجاری ایران و ترکیه، به سال2013 اشاره می کند که شش میلیارد دلار به سود ایران بوده اما در پاسخ به این پرسش که سهم بوشهر از این سود چه مبلغی بوده ،سکوت کرده است. این درحالی است که ندیرپورجم عنوان کرده است که شرکت او به تنهایی، سالیانه پنج میلیون دلار تبادلات تجاری دارد.

وی سومین پرسش را رمزگونه پاسخ داده و گفته است، این که مراوده سازمان یافته و شاخصی اتفاق افتاده باشد را خبر ندارم و قطعا تماس های جزیی و شخصی بوده است!

رئیس وقت اتاق بازرگانی بوشهر در باره دستاوردهای حاصل از سفر هیات  60 نفر ترکیه به بوشهر نیز می گوید: «فعلا مقدمات کار در حال انجام است، دو طرف کم و بیش از ظرفیت های یکدیگر مطلع شده اند و مذاکراتی هم بین بعضی از طرف های تجاری در جریان است، طرف ترک ظرفیت های صنعتی استان را قابل اعتنا دیده است و افزایش تماس ها دارد اتفاق می افتد، امیدوارم به تدریج به انتظاراتمان نزدیک شویم.»

 

 

ماجرای تجارت با ترکیه معادله ای چند ضلعی است، به این معنا که دولت و بخش خصوصی ترکیه به دنبال جلب توریسم،صادرات کالاو خرید نفت وگاز و محصولات پتروشیمی درقالب تجارت ترجیحی می باشند که در بخش توریسم با ایجاد و تجهیز آنتالیا به عنوان شهری توریستی به هدف خود رسیده به طوری که به گفته سفیرآن کشور در ایران، سالیانه حداقل ده میلیون گردشگر ایرانی به آنتالیا، استانبول و سایرجاذبه های گردشگری ترکیه سفرمی کنند، در زمینه صادرات کالا هم موفقیت های داشته اند منتها به قول وزیرتوسعه تجارت ترکیه، دیوارهای بلند تعرفه های گمرکی باعث گردیده تا آهنگ رشد صادرات کالا فعلا کند باشد که البته برای برداشتن این سد هم تمهیداتی اندیشیده اند. در خرید نفت وگاز از ایران وضعیت اما به گونه دیگری است و از آنجایی که به حوزه سیاست و استراتژی دو کشور مربوط می شود و از موضوع این بحث خارج است به آن نمی پردازیم،

ضلع دوم معادله ی مورد بحث به اهداف تجاری ایران در ترکیه مربوط می شود که به نظر می رسد دولت یازدهم برنامه هایش را در این زمینه تاکنون اعلام ننموده باشد و تنها رایزن بازرگانی ایران در ترکیه ضمن مصاحبه با مجله ی تجارت (شماره 85 مورخ21اردیبهشت93)  اظهار داشته، اولویت های او روی چهار موضوع متمرکز است که طی7 سال اقامت در آن کشور روی آنها کار کرده است.

 این اولویت ها به گفته ی او عبارتند از: صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به ترکیه از طریق فروشگاه های زنجیره ای، افزایش صنعت توریسم از جمله توریسم سلامت، صدور فناوری های پیشرفته ایران و سرانجام سرمایه گذاری های مشترک  که درمورد بند اول چون هیچ شرکت ایرانی در این راه قدم برنداشته و تنها فروشگاه رفاه پیش قدم شده که آن هم ادامه نداشته، به نتیجه دلخواه نرسیده است.

درخصوص توریسم نیز اقدامات او منجر به این شده که «فعلا گروهی از هتل سازان به ایران بیایند و پروژه ها را بررسی کنند اما هنوز راه نیفتاده اند. سومین مورد که صدور تکنولوژی باشد نیز درهمان مرحله ایده باقی مانده است و چهارمین مورد که از همه بهتر نتیجه داده، سرمایه گذاری های مشترک بوده با این تفاوت که به جای جلب سرمایه گذار به ایران،سرمایه گذاران ایرانی در مناطق آزاد ازمیر،استانبول و مرسین سرمایه گذاری های مشترک کرده اند.

بٌعد سوم معادله، مسئله ی تجارت ازمیر و بوشهرمی باشد که معلوم نیست در این آشفته بازار مناسبات تجاری دو کشور که ذکرش رفت، اتاق بازرگانی بوشهر براساس کدام منطق اقتصادی و کارشناسی دنبال این است که سرمایه گذاران ترک به استان ما بیایند و در پروژه های مهمی همچون بسته ی پیشنهادی منطقه ی پارس جنوبی و...شرکت نمایند؟

آیا بهتر نیست که به جای این دور تسلسل، نگاهی هم به کشورهای همسایه آن سوی خلیج فارس بیندازند و آنچه خود دارند، از بیگانه ی دوردست، تمنا ننمایند؟

گزارش: حسین حشمتی


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=14564

نظـــرات شمـــا

کمال گفت:
توسعه تجارت و افزایش مراودات تجاری مستلزم وجود مازاد تولید و فعالیت پایه ای می باشد ما قبل از دعوت از هیات ها بایستی ببینم چه داریم که میخواهیم صادرات نماییم و برای اعتماد سازی بیشتر هیات خارجی را بیاوریم تا نحوه تولید ما را ببیند ما وقتی تولید صادراتی نداریم یا اگر داریم استاندارد لازم را ندارد چگونه توقع داریم قرارداد بسته شود از قبل مشخص بود هیات ترک با فکر دسیتیابی به مواد اولیه پتروشیمی امده است
1393/03/09